Mladá, sympatická restaurátorka nástěnných maleb, která se rozhodla zachraňovat staré rámy a tím její profesní činnost přesáhla do rámování. Svou dílnu má v Křemži nedaleko Českého Krumlova. Za zmínku rozhodně stojí i její restaurátorská práce na zámku Český Krumlov a spolupráce s galerií Artkunst v Praze. Jak jste se dostala k rámování? Moje cesta k rámování vedla oklikou. Vždy mne přitahovala řemesla a technologie, zručnosti a dovednosti. Profesí jsem konzervátor a restaurátor nástěnných maleb, takže to, co mne k rámování přitáhlo, byla záchrana starých rámů. Nejdříve to byly rámy, které se ke mně dostaly společně s olejomalbami a které byly často v horším stavu než obraz. Později mne problematika záchrany rámů zaujala a restaurovala jsem i rámy, které byly pro svůj nevyhovující estetický a technický stav vyřazeny, ale zachovaly se například v depozitářích. Právě nahrazování historických dobových rámů stylově nevhodnými náhradami se bohužel stalo pravidlem a doplatily na to zámky, muzea a galerie. A nedostatečnou péčí o staré rámy se narušil estetický vztah k rámování – ještě dnes se dobové rámy nahrazují, protože nevnímáme, že tvoří s dílem neoddělitelný celek. Ale nebyla to jen profese, která vzbudila můj zájem, protože podstatný posun nastal ve chvíli, kdy jsem díky šťastným okolnostem měla možnost spolupracovat s galerií a aukční síní Artkunst. Díky této spolupráci jsem byla seznámena se standardem rámování ve Švýcarsku, Německu a Rakousku a mým cílem v rámování se stalo rámovat tak, aby dnešní rám neplnil jen estetickou roli, ale aby také uchovával dílo v ideálním prostředí. Chci nabídnout klientům kvalitnější materiály, řemeslné zpracování každého detailu, poradenství a servis.
Jak často a v jakém případě pracujete s archivními materiály? Ve své praxi rámuji pro dva typy klientů. První skupinou jsou umělci a galerie a ti využijí rámy pro krátkodobé výstavy – tam archivní materiál až na výjimky nepoužívám. I kdyžis umělci je možné o vhodných materiálech ve výtvarné praxi pohovořit, protože ,, jednou jejich díla bude možná někdo restaurovat, tak ať kolegové nemají moc práce“ 🙂 Druhou skupinou jsou sběratelé. Někteří mají už zkušenost ze zahraničí a sami archivní konzervatorskou kvalitu požadují, ale většina ani neví, že u rámování grafických děl a fotografií můžou správným výběrem materiálu prodloužit životnost díla. Tam obvykle stačí, když nahlédneme do archivu fotografií, které zaznamenávají viditelné důsledky špatně použitého materiálu z praxe. Je neuvěřitelné, jaké materiály jsou rámaři schopní použít na místech, kam klient nevidí. Bohužel není výjimkou ani trvalé poškození i velmi cenného díla, což klient zjistí až při přerámování, anebo taky nezjistí, pokud ani další rámař katastrofu neřeší.
Proč je dobré používat archivní materiály, jako je archivní sklo, archivní pasparta i archivní záda? A je nutné je používat vždy všechny současně? Archivní a muzeální materiály byly primárně vyvinuty pro nejcennější a nejcitlivější díla a jistě není nutné používat je všude. V minulosti byly používány dřevité umělecké papíry, pasparty a zadní desky s vysokým obsahem ligninu, který pohlcuje UV záření a i vlivem působení vlhkosti žloutne a křehne. Proto, když se takový rám rozebere, je patrný velký barevný rozdíl na osluněné části díla a jeho zakryté části. Není výjimkou i napadení hmyzem nebo plísněmi. V dnešní době je velkým problémem požívání zcela nevhodných malířských zakrývacích pásek v domnění, že páska přece nedrží tak moc, aby dílo mohla poškodit. Zásadní je správné posouzení, kdy je nutné dílo chránit – před UV světlem, před kontaktem s dřevitým nebo kyselým materiálem, před vlhkem, nebo znečištěným prostředím. Každému dílu prospěje, když je dlouhodobě v přímém kontaktu pouze s chemicky neutrálními materiály, které si svou neutrálnost zachovávají i po delší době. Lira v katalogu u některých materiálů uvádí pro jakou dobu je Ph neutralita garantovaná. U děl sbírkové hodnoty je vhodné použít kartony vyrobené ze 100% bavlny a pokud se nejedná pouze o archivaci, tak i sklo s vysokou UV ochranou. Důležité také je informovat zákazníka, v jakých podmínkách je vhodné dílo vystavit – u starých fotografií zůstává i při použití muzeálních materiálů největším problémem zed zvlhlá vzlínající vlhkostí a vysoká teplota, kterou může způsobit například pravidelné polední nebo zapadající slunce, nebo bodové světlo osvětlující rám. Také akvarely, pastely, kolorované kresby jsou velmi citlivé. U fotografií a některých tisků by se nemělo riskovat, že se povrch díla přilepí na sklo a je lepší zvolit hlubokou paspartu. Je těžké zde vše vyjmenovat, tak alespoň něco.
Výstavní stěnu v rámařství rád vnímám jako takového tichého prodejce. Pokud se nad tím zamyslíte, pak stěna s hotovými rámy je skutečně všestranný nástroj, který může v mnoha směrech vzdělat a inspirovat zákazníky. Při zvažování způsobů, jak vylepšit svou prodejnu, se tedy podívejte, jestli by zde nebyl prostor pro ukázky technik rámování. Mnoho prvních zákazníků potřebuje pomoci pochopit, co všechno obnáší proces rámování uměleckého díla. Tyto ukázky rámování vám pomůžou vysvětlit všechny kroky a nabídnout, co by měli zákazníci vzít v úvahu při rozhodování o vlastním projektu. Zvláště užitečné je to při demonstraci technik, které přesahují základní práce s paspartou, rámem a sklem, jako jsou speciální montážní prvky, pasparty řezané na míru, závěsné systémy, vrstvení paspart, kombinace lišt v liště apod. Je snazší pochopit, proč něco stojí právě tolik, když sami vidíte, co všechno to obnáší. Vzorek kartonu pasparty a rohový kus rámu leckdy mnoho nenapoví. Dojem zanechá až působivá ukázka hotového díla.
Zákazníci chtějí znát své možnosti ještě před tím, než rozhodnou o vlastních projektech, i když jsou možnosti dražší. Když zákazníci vidí výhody, více se o prémiové materiály zajímají. Váš tichý prodejce jim pomůže vyzkoušet si jasnost speciálního skla pro rámaře Clarity by Larson Juhl® či museálního acrylu Optium Museum Acrylic, nebo vizuální dopad zajímavě řezaných paspart či složení více rámů v jeden kompaktní celek. Téměř všichni rámaři už někdy stáli u stolu a pracovali s klientem, který byl zahlcen všemi možnostmi a stejně si nedokázal představit konečný výsledek. Tyto ukázkové rámy vám tedy pomůžou ukázat, jaké druhy materiálů se používají v různých situacích a jak různé techniky rámování společně vytvářejí krásný finální produkt. Možná si s odstupem času klient vzpomene a přizpůsobí nákup díla právě této technice rámování. Jako rámaři víme, že zakázkové rámování uměleckých děl je víc než jen o zachování, ochraně a umístění maleb, kreseb a fotografií. Ale naši klienti tohle možná nevědí. Zejména rámy pro objektové rámování mohou přimět zákazníky, aby se zamysleli nad tím, co mají doma, jaké vzpomínky by chtěli zachovat a chránit. Ujistěte se, že stejně jako ve vaší prodejně, taki na sociálních médiích a webových stránkách visí vaše nejlepší kousky. Vyfotte si nejlepší projekty, když si je zákazník přijde vyzvednout, a sdílejte je na Facebooku či jiné sociální síti, kterou používáte.
Jaké materiály z nabídky Liry ráda používáte? Chybí Vám v naší nabídce něco?
Velice si cením velké nabídky kartonů v archivní kvalitě i ve velkých rozměrech. Ráda používám Tru Vue sklo. Co mi zatím chybí, jsou montážní lepící pásky, ty si objednávám zatím jinde. Bez nich bych nemohla ručit za správně provedenou adjustaci. A odstranění oxidované pásky někdy nezvládne ani kolegyně restaurátorka papíru, se kterou spolupracuji a ráda konzultuji. Lira má v nabídce dost materiálů v muzeální kvalitě, které jsem ještě neměla možnost použít, ale těším se na to.
Pracujete nyní na něčem zajímavém? Jaká z Vašich zakázek pro Vás byla největší výzvou? V minulém roce jsme zpracovávali pro významného sběratele fotografií archivaci celé sbírky – pro pasparty z bavlny jsme vyráběli také archivační krabice z PH neutrálního kartonu, vše z Lira distribuce, a v této práci budeme letos pokračovat. Velice si cením také možnosti rámování fotografií pro fotografku paní Libuši Jarcovjákovou. Velikou výzvou pro mne bylo v minulém roce rámování olejomalby Jana Zrzavého do rámu inspirovaného holandskými rámy. V rámování jsem našla možnost uplatnit všechny své potřeby – umožňuje mi to diagnostikovat stav díla, zabývat se estetickou i technickou stránkou a v některých případech i uměleckohistorickou stránkou zakázky. Mým cílem je zvládnout celé rámařské řemeslo – to je ještě dlouhá a skvělá cesta – chci to umět co nejvíce a nejlépe.